MITM21

۶ مطلب در فروردين ۱۳۹۳ ثبت شده است

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۱۷ فروردين ۹۳ ، ۰۲:۳۸
نسترن کشاورز - مهدیه سلطانی نژاد - یاسمن شیرازی

Value stream  :

به یک مسیر رفت و برگشتی ارزشی بین دو نهاد عرضه کننده ارزشی و استفاده کننده ارزش یک Value Stream می گویند.

 

Value Chain 

مجموعه ای از Value Node های به هم پیوسته که هر node مقداری ارزش خلق می کند.

 

Value Cluster :

به بخشب از یک Value Chain یک Value Cluster می گوییم.


سوال: در سازمان مدریت صنعتی یک Value node، Value Chain و Value Network شناسایی و ذکر نمایید .

حرکت از یک ساختار تولیدی به سمت یک ساختار بازرگانی تغییر در Value chain می باشد و در این شرایط Value Stream تغییر می کند.

 

 مثال :

شبکه بسته بندی و توزیع کالا

 

Value Network :

به بخشی از چند زنجیره ارزشی یک Value Network می گوییم.

 

مثال : www.skills2lead.com

 

در یک شبکه ارزش نودهای محل تلاقی join  از بخش های بسیار پر ارزش محسوب می شود.

بخش های پر ارزش : یک یا تعداری از ارزش ها و value ها

 

مثال : شبکه توزیع، شبکه فروش، تامین مالی، تامین مواد اولیه


 


Value Stream

زمانی از این نوع تحول استفاده می شود که ( در مهندسی سازمان ) CE=з باشد و اصلاح کردن فرآیندها اثربخشی لازم را نداشته باشد.

 

Value Theory :

ارزش در علوم متفاوت تعارف گوناگونی دارد.


دیدگاه اقتصادی : عرضه و تقاضا نمی ارزد، می ارزد

 

دیدگاه روانشناسی : ارزش مطابق اصول روانشناسی تعریف می شود.

 

دیدگاه مهندسی : ارزش در علم مهندسی سازمان چیزی است که می تواند موجب یکی از 7 اثر زیر گردد :

·        Effectiveness  - اثربخشی

·        Efficiency  - مقرون به صرفه

·        Availability  - در دسترس بودن

·        Integrity  - صحت

·        Compliance  - تطابق

·        Reliability  - اعتماد پذیری

·        Conficlentiality  - محرمانگی

 


در سازمان مدیریت صنعتی 3 زنجیره ارزشی اصلی وجود دارد :

·        مشاوره

·        آموزش

·        پژوهش

ولی تعداد Value Stream های قابل ایجاد در بین این سه می تواند بسیار بیشتر از سه باشد.

 

سوال

رابطه بین ساختار سازمان و زنجیره ارزش چگونه است ؟

آیا می توان تطابق بین زنجیره ارزشی و ساختار سازمان را بررسی کرد ؟

 

ماتریس تطابق مابین سازمان ارزش


 Value Organization Compliance Matrix


تمرین :

زنجیره ارزش آموزشی را در نظر بگیرید. فکر می کنید آموزش مجازی، چه اثری بر روی زنجیره ارزشی دارد ؟ آیا بر روی جریان ارزشی نیز اثز خواهد داشت ؟چرا ؟

 

 :COMFAR

امکانسنجی مالی => یکی از 7 قسمت اصلی BP

 

مرجع مرتبط : Understanding  business strategies of networked value constellations using goal and value modeling

 


پاسخ تمرین : اثر افزوده شدن آموزشی مجازی می تواند مواردی مانند لیست زیر باشد :

1.      می تواند یک یا چند node ارزشی به زنجیره اضافه کند.

2.      می تواند مقداری از node های موجود را تقویت کند.

3.      می تواند یک زنجیره ارزش جدید ایجاد کند.

4.      می تواند یک خوشه ارزش Value Cluster جدی ایجتد کند.

از آنجا که می دانیم عموما اضافه شدن زنجیره ارزشی، خوشه ارزشی هزینه بر است نوصیه می شود که تا جای ممکن از روش اول و دوم استفاده شود.

 

تمام این موارد بر روی Value Stream اثر دارد و بنابراین ترجیح می دهیم ( هرچند شاید شبیه سازی نظر مارا تغییر دهد ) که به کمک دو مورد اول Value Stream جدید خلق کنیم.

 

تمرین : زنجیره ارزش سایتی مانند www.mp3.com را که وظیقه پخش Stream می باشد را به کمک نماد های EЗValue ترسیم کنید. 


می توانیم این نمودار ساده را به کمک نمادهای EЗValue ترسیم کنیم.

 

آیا می توان یک کسب و کار راه انداخت که تخصص آن ارزش گذاری بر روی انواع Stream، بازاریابی Stream، پخش Stream  و حمایت  از تولید کنندگان جوان باشد ؟

 

ارزیابی قدرت یک Value Stream :

هر Value Stream نمی تواند موثر و قدرتمند (خلق حداکثر ارزش ممکن ) باشد .

Vaue Stream ها را باید بر اساس نوع ارزش و میزان بازگشت ارزیابی کرد.

 

4.2 =3 / (5+4+4) = میانگین > 3.5

 

سوال : رابطه ی مدل کسب و کار و Value Stream  با یکدیگر چگونه است ؟



۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۱۷ فروردين ۹۳ ، ۰۲:۲۹
نسترن کشاورز - مهدیه سلطانی نژاد - یاسمن شیرازی

مراحل اجرای کایزن به شکل عملی در مهندسی سازمان:


1. ناحیه بهبود، هدف مشخص شود (ناحیه هدف ، ناحیه تمرکز ، ناحیه نمونه)

2. ایجاد تیم کایزن برای اجرای آن ( از افراد مختلف سازمان در واحدها و رده های گوناگون باشند.)

3. گردآوری داده های آماری ( تلاش کنیم از حدس و گمان بدون شواهد پرهیز نماییم. )


در مرحله سوم در نظر گرفتن شاخص میتواند بسیار مفید باشد.

 

4.  اعضاء حاضر در کارگاه بهبود با مفاهیم آشنا شوند.

v   توصیه میشود در هنگام آشنایی با مفاهیم، حتماً افراد تیم بهبود (تیم کایزن) در جلسه آشنایی حضور داشته باشند.

5.  از نظام آراستگی 5s استفاده کنید.

6.  شناسایی و لیست کردن Muda ها

v    اجرای 5s خود می تواند به عنوان یک Highlight کننده Mudaها باشد.

7. پس از شناسایی Muda ها به فکر دلایل رخ دادن آنها باشیم.

8. راه حل های عملی را پیدا کنید.

میتوانیم با روشی مانند accept به اولویت بندی بپردازیم.

9. هر گونه تغییر فیزیکی در آرایش ناحیه نمونه سریع انجام شود.

v عوامل بصری عمومآ 70% میزان موفقیت تحول را افزایش میدهد. کایزن بعنوان  quick fix خودش ازعوامل بصری استفاده میکند.

10. بهبود ایجاد شده به شکل استاندارد، تدوین شود.

11. اطلاع رسانی موفقیت به سایر همکارانتان.

12. نتایج بدست امده را ارزیابی کنید تا در مراحل بعدی مورد استفاده قرارگیرند.

v  چه کسی و چگونه ارزیابی انجام دهد؟

 

13.  نتایج حاصل ثبت شده و به سراغ مشکل بعدی بروید.


ایجاد تحول BPR:

معمار سازمان طرح موجود و طرح مطلوبی را ترسیم نموده است .در این دو طرح بیشترین تغییرات مربوط به فرآیندها هستند. شناسایی فرآیند جدید ، ترکیب آن با فرآیند موجود،اصلاح بخشی از فرآیند موجود و... از اجزاء BPR می باشد.


شناسایی فرآیند جدید، ترکیب آن با فرآیند موجود، اصلاح بخشی از فرآیند موجود و ... از اجزای BPR می باشند. 

BIZ  PROCESS  RE-ENGINEERING 

برای انجام BPR می توان از BPMN استفاده کرد.                                      

BPMN: BIZ PROCESS MODELING NOTATION      

 

که 116 نماد در 6 گروه ترسیم، توصیف و شبیه سازی شده است که برخی از آنان را در زیر خواهید دید

 

تمرین: 

فرض کنید در یک خودرو  مشغول رانندگی هستید.ساعت 2 با فردی قرار ملاقات دارید .اگر بیش از 30 دقیقه از ساعت 2 بگذرد با اوتماس تلفنی برقرار کرده و زمان بیشتری خواهید داشت.به کمک BPMN این فرآیند را ترسیم کنید.


سوال: 

رابطه فرآیند ترسیم شده توسط مهندس سازمان و فرآیند ترسیم شده توسط معمار سازمان چیست؟

نگاه معمار سازمان نگاهی جامع ،کل نگر یا  HOLISM میباشدو ابزار مربوطه نیز در همین حد توانایی دارد.

نگاه مهندس سازمان نگاهی جزء نگر REDUCTIONISM میباشد.ابزار BPMN نیز همین قابلیت را دارد.


سوال: 

تفاوت نگاه به CRM بعنوان یک ابزار با یک سیستم در چیست؟

این تفاوت در تصویر زیر نمایش داده شده است.



۴ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۱۷ فروردين ۹۳ ، ۰۰:۱۷
نسترن کشاورز - مهدیه سلطانی نژاد - یاسمن شیرازی

فلسفه عملکرد کایزن:

سوال:

آیا مفهوم کایزنی فقط در فرهنگ ژاپنی وجود دارد؟

خیر،احتمالآ در سایر فرهنگ ها نیز میتوان نمونه هایی مشابه یا حتی عمیق تر و موثرتر کشف نمود.آنچه باعث گردیده که کایزن زاپنی شهرت جهانی پیدا کند اصول کایزن است که نقش فرهنگ سازی دارد.


اصول 20 گانه کایزن عبارتند از:


1.      فکر کنید چگونه میتوان یک کاررا انجام داد.

2.      به جای نگرانی به فکر رفع آن باشید.

3.      راضی نبودن و به فکر بهبود و ارتقاء بودن.

4.      رفع سریع اشتباه

5.      بهبود مبتنی بر قانون 60%

6.      چرا پرسیدن(5 مرتبه)

7.      حل مشکل در محل مشکل(SIGHT VISIT)

8.      برای حل مشکل داده و اطلاعات کمی و به روز بکار گرفته شود.

(YOU CAN’T MANAGE,YOU CAN’T MEASURE)


9.    حل مشکل همیشه از طریق فکر کردن است نه از طریق هزینه کردن.

10.  توجه به نکات ریز مسئله.

11.  حمایت از طریق حضور و نه شعاردادن.

12.  حل مسآله از طریق واگذاری(تفویض اختیار)

13.  به دنبال مقصر نباشید و عجولانه قضاوت نکنید.

14.  مدیریت دیداری و حل مسآله به شکل گروهی.

15.  داشتن ارتباط دو طرفه سهل و ارزان و بدون ترس.

16.  استفاده از "چند مهارت های " انسانها و شکوفا کردن آنها.

17.  فقط فعالیت هایی را انجام دهید که ارزش خلق میکند.

18.  توجه به 5S

19.  حل مسائل بر اساس الگوهای کار گروهی.

20.  حذف MUDA  فرآیندی پایان ناپذیر است.


بکارگیری اصول کایزن در مهندسی سازمان:

در هر سازمانی MUDA , MURI , MURA وجوددارد. برای داشتن کایزن و فرهنگ مرتبط با آن در یک سازمان باید به شکل نمودار زیر عمل میشود:


سوال:

یک سازمانی فرآیند فروش خاص خود را مدتها طراحی نموده و به کار گرفته است.این فرآیند در سازمان پذیرفته شده و اثر قابل قبولی نیز دارد. اکنون به فکر مستند کردن و سپس بهبود آن هستیم.چه نوع تحولی را باید دنبال کرد؟


ابتدا باید نوع تحول مشخص شود.چون به فکر اصلاح فرآیند (در مرحله اول) نیستیم بنابراین BPR وجود ندارد. این اصلاح و تحول از نوع کایزنی میباشد.ویزگی اصلی کایزنی کند ولی اثربخشی بالای آن است.

  1. ابتدا یک تیم کایزن شکل میدهیم
  2. منطقه هدف مشخص میشود(مثل فرآیند فروش)

 

منطقه هدف به کمک دو ویزگی زیر شناسایی میشود:

الف: هر کجا که بیشترین مشکل را داریم

ب: هر کجا که بزرگترین فرصت های خلق ارزش وجوددارد.(پتانسیل بهبود)

 

به هنگام انتخاب SCOPE به خاطر داشته باشیم که در هر محدوده ای باید:

  • معیارهای انتخاب "غیر جبرانی "باشد.(هیچ چیز را به جای چیز دیگری قبول نمیکنیم)
  • در محدوده انتخاب شده محل بهبود،افراد،ابزارها ،شرکاءو فرآیندهای مرتبط هستند.


مدیریت: تخصیص منابع محدود به خواسته های نامحدود







۲ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۱۶ فروردين ۹۳ ، ۲۲:۰۶
نسترن کشاورز - مهدیه سلطانی نژاد - یاسمن شیرازی

مدل موشکـی:

وقتی معمار سازمان بخواهد به وضعیت مطلوب برسد از نمودار زیر استفاده میکند.

مهندس سازمان هدایت کننده تحول سازمان است.


یک مهندس سازمان دو نقشه در دست دارد:

·        وضعیت توصیف سازمان:AS-IS   

·        وضعیت ترسیم سازمان :TO-BE    


روش اول:

CE محاسبه شده و بر اساس حاصل باید نوع تحول تعیین شود.

بلوغ حاصل/بلوغ فصلی CE 

 

سیستم:

·        معین(Deterministic) ورودی معین= خروجی معین

·        نامعین(non-Deterministic) ورودی معین= خروجی نامعین 


سیستم همیشه شامل :

Partner – Tech – Process –  People


سوال:

آیا مهندس سازمان، طرح سازمان، طرح معمار را ارزیابی میکند؟

بله، مهندس سازمان حتما طرح معماری را ارزیابی میکند و نتیجه این ارزیابی میتواند ایجاد کننده اعتماد و یا از بین برنده اعتماد در مهندس سازمان نسبت به طرح باشد.


چگونه:

ü  از طریق شبیه سازی EA Simulation

ü  به کمک بررسی تطابق بین معماری و چشم انداز

 

چگونه سطوح بلوغ را میتوان ارزیابی کرد؟


روش اول:

روش اسکن پی:


به شرطی قابل قبول است که اختلاف <2 باشد.

در مرحله دوم کارکنان و مدیران نظرات خود را جمع میکنند.ضریب ثابت 0.6 است، برای مدیران در 0.6 و برای کارمندان در 0.4 ضرب می شود.


روش دوم:


مقایسه کردن نقشه مطلوب و موجود سازمان با یکدیگر:

۱ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۱۶ فروردين ۹۳ ، ۰۱:۳۴
نسترن کشاورز - مهدیه سلطانی نژاد - یاسمن شیرازی

معماری سازمان :

مفهوم معماری سازمان را می توان در پاسخ به سوالات زیر پیدا کرد:

ü    سازمانی قصد دارد استراتژی های نوین فروش را جایگزین استراتژی های سنتی نماید، چه مراحلی باید     طی شود؟

ü  سازمانی قصد دارد فرآیند تولید خود را با توجه به شرایط تحریم اصلاح نموده و فرایندی مناسب را جایگزین نماید. مراحل اجرا چیست؟

ü  در یک سازمان سرویس اشتراک گیری گاز ارائه می شود. این سازمان قصد دارد سرویس لجستیک محموله های پر خطر را نیز ارائه دهد، مراحل این تحول کدام است؟

مهندسی سازمان به پیاده سازی انواع تحول در سازمان اطلاق میشود .

 

کایزن (kaizen) :

به تحولات کوچک (تمام پوشه ها درون فایل همرنگ باشند، تمام ضایعات در محل خاصی دپو شوند، شیوه محاسبه قیمت در کل سازمان با یک فرمول باشد) که در بلند مدت ایجاد شده ولی ماندگاری بالایی دارند را کایزنی گوییم.


هر سیستمی متشکل از چهار ایتم به شرح ذیل میباشد:

در واقع یک برنامه استراتزیک نوشته شده، چارت سازمانی متناسب با آن ایجاد شده، شاخص های مناسب انتخاب شده، سرویس های جدید خلق شده، سرویس های قدیمی بازنشسته شده و نهایتا اقدامات جدید رواج می یابد.

 

مهندسی سازمان:

مهندسی سازمان علم تحقق خواسته های معمار سازمان است.

مهندس سازمان با فرآیند های جاری سازمان و انسان ها ارتباط داردو معمار سازمان نقشه کار را میدهد، در واقع همانند طراح و اجرا کننده عمل می کنند.


چشم انداز برترین شرکت IT بانکی

ماموریت: تأمین نیاز بانک در حوزه Core Bank

استراتژی1:  تولید یک Core Bank  از ابتدا

استراتژی 2: خرید یک Core Bank از شرکت خارجی

استراتژی 3: اجاره یک Core Bank به شکل Saas  (software as a service )

استراتژی4:  خرید Source یک Core Bank و توسعه آن

  

اکنون باید معماری سازمان برای استراتژی 4 تدوین شود:


مدل­ های برنامه ­ریزی استراتژیک:

IFE , EFE , IE , Space , Qspm , Accept , swot ,pest


برایسون:

مدل برایسون شامل مراحل ذیل می باشد:


ü    توافق اولیه، تیم برنامه ریز استراتژیک

ü    تعیین وظایف

ü    تحلیل ذینفعان

ü    بیانیه مأموریت

ü    تحلیل محیط

ü    موضوعات استراتژیک

ü    استراتژی

ü    برنامه عملیاتی

ü    چشم انداز

ü    برنامه عمل یکساله




نسترن کشاورز - مهدیه سلطانی نژاد - یاسمن شیرازی