MITM21

کلاس دکتر هومن تصدیقی - جلسه سوم

شنبه, ۱۶ فروردين ۱۳۹۳، ۱۰:۰۶ ب.ظ

فلسفه عملکرد کایزن:

سوال:

آیا مفهوم کایزنی فقط در فرهنگ ژاپنی وجود دارد؟

خیر،احتمالآ در سایر فرهنگ ها نیز میتوان نمونه هایی مشابه یا حتی عمیق تر و موثرتر کشف نمود.آنچه باعث گردیده که کایزن زاپنی شهرت جهانی پیدا کند اصول کایزن است که نقش فرهنگ سازی دارد.


اصول 20 گانه کایزن عبارتند از:


1.      فکر کنید چگونه میتوان یک کاررا انجام داد.

2.      به جای نگرانی به فکر رفع آن باشید.

3.      راضی نبودن و به فکر بهبود و ارتقاء بودن.

4.      رفع سریع اشتباه

5.      بهبود مبتنی بر قانون 60%

6.      چرا پرسیدن(5 مرتبه)

7.      حل مشکل در محل مشکل(SIGHT VISIT)

8.      برای حل مشکل داده و اطلاعات کمی و به روز بکار گرفته شود.

(YOU CAN’T MANAGE,YOU CAN’T MEASURE)


9.    حل مشکل همیشه از طریق فکر کردن است نه از طریق هزینه کردن.

10.  توجه به نکات ریز مسئله.

11.  حمایت از طریق حضور و نه شعاردادن.

12.  حل مسآله از طریق واگذاری(تفویض اختیار)

13.  به دنبال مقصر نباشید و عجولانه قضاوت نکنید.

14.  مدیریت دیداری و حل مسآله به شکل گروهی.

15.  داشتن ارتباط دو طرفه سهل و ارزان و بدون ترس.

16.  استفاده از "چند مهارت های " انسانها و شکوفا کردن آنها.

17.  فقط فعالیت هایی را انجام دهید که ارزش خلق میکند.

18.  توجه به 5S

19.  حل مسائل بر اساس الگوهای کار گروهی.

20.  حذف MUDA  فرآیندی پایان ناپذیر است.


بکارگیری اصول کایزن در مهندسی سازمان:

در هر سازمانی MUDA , MURI , MURA وجوددارد. برای داشتن کایزن و فرهنگ مرتبط با آن در یک سازمان باید به شکل نمودار زیر عمل میشود:


سوال:

یک سازمانی فرآیند فروش خاص خود را مدتها طراحی نموده و به کار گرفته است.این فرآیند در سازمان پذیرفته شده و اثر قابل قبولی نیز دارد. اکنون به فکر مستند کردن و سپس بهبود آن هستیم.چه نوع تحولی را باید دنبال کرد؟


ابتدا باید نوع تحول مشخص شود.چون به فکر اصلاح فرآیند (در مرحله اول) نیستیم بنابراین BPR وجود ندارد. این اصلاح و تحول از نوع کایزنی میباشد.ویزگی اصلی کایزنی کند ولی اثربخشی بالای آن است.

  1. ابتدا یک تیم کایزن شکل میدهیم
  2. منطقه هدف مشخص میشود(مثل فرآیند فروش)

 

منطقه هدف به کمک دو ویزگی زیر شناسایی میشود:

الف: هر کجا که بیشترین مشکل را داریم

ب: هر کجا که بزرگترین فرصت های خلق ارزش وجوددارد.(پتانسیل بهبود)

 

به هنگام انتخاب SCOPE به خاطر داشته باشیم که در هر محدوده ای باید:

  • معیارهای انتخاب "غیر جبرانی "باشد.(هیچ چیز را به جای چیز دیگری قبول نمیکنیم)
  • در محدوده انتخاب شده محل بهبود،افراد،ابزارها ،شرکاءو فرآیندهای مرتبط هستند.


مدیریت: تخصیص منابع محدود به خواسته های نامحدود







موافقین ۰ مخالفین ۰ ۹۳/۰۱/۱۶
نسترن کشاورز - مهدیه سلطانی نژاد - یاسمن شیرازی

نظرات  (۲)

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی