کلاس دکتر هومن تصدیقی - جلسه چهارم
مراحل اجرای کایزن به شکل عملی در مهندسی سازمان:
1. ناحیه بهبود، هدف مشخص شود (ناحیه هدف ، ناحیه تمرکز ، ناحیه نمونه)
2. ایجاد تیم کایزن برای اجرای آن ( از افراد مختلف سازمان در واحدها و رده های گوناگون باشند.)
3. گردآوری داده های آماری ( تلاش کنیم از حدس و گمان بدون شواهد پرهیز نماییم. )
در مرحله سوم در نظر گرفتن شاخص میتواند بسیار مفید باشد.
4. اعضاء حاضر در کارگاه بهبود با مفاهیم آشنا شوند.
v توصیه میشود در هنگام آشنایی با مفاهیم، حتماً افراد تیم بهبود (تیم کایزن) در جلسه آشنایی حضور داشته باشند.
5. از نظام آراستگی 5s استفاده کنید.
6. شناسایی و لیست کردن Muda ها
v اجرای 5s خود می تواند به عنوان یک Highlight کننده Mudaها باشد.
7. پس از شناسایی Muda ها به فکر دلایل رخ دادن آنها باشیم.
8. راه حل های عملی را پیدا کنید.
میتوانیم با روشی مانند accept به اولویت بندی بپردازیم.
9. هر گونه تغییر فیزیکی در آرایش ناحیه نمونه سریع انجام شود.
v عوامل بصری عمومآ 70% میزان موفقیت تحول را افزایش میدهد. کایزن بعنوان quick fix خودش ازعوامل بصری استفاده میکند.
10. بهبود ایجاد شده به شکل استاندارد، تدوین شود.
11. اطلاع رسانی موفقیت به سایر همکارانتان.
12. نتایج بدست امده را ارزیابی کنید تا در مراحل بعدی مورد استفاده قرارگیرند.
v چه کسی و چگونه ارزیابی انجام دهد؟
13. نتایج حاصل ثبت شده و به سراغ مشکل بعدی بروید.
ایجاد تحول BPR:
معمار سازمان طرح موجود و طرح مطلوبی را ترسیم نموده است .در این دو طرح بیشترین تغییرات مربوط به فرآیندها هستند. شناسایی فرآیند جدید ، ترکیب آن با فرآیند موجود،اصلاح بخشی از فرآیند موجود و... از اجزاء BPR می باشد.
شناسایی فرآیند جدید، ترکیب آن با فرآیند موجود، اصلاح بخشی از فرآیند موجود و ... از اجزای BPR می باشند.
BIZ PROCESS RE-ENGINEERING
برای انجام BPR می توان از BPMN استفاده کرد.
BPMN: BIZ PROCESS MODELING NOTATION
که 116 نماد در 6 گروه ترسیم، توصیف و شبیه سازی شده است که برخی از آنان را در زیر خواهید دید.
تمرین:
فرض کنید در یک خودرو مشغول رانندگی هستید.ساعت 2 با فردی قرار ملاقات دارید .اگر بیش از 30 دقیقه از ساعت 2 بگذرد با اوتماس تلفنی برقرار کرده و زمان بیشتری خواهید داشت.به کمک BPMN این فرآیند را ترسیم کنید.
سوال:
رابطه فرآیند ترسیم شده توسط مهندس سازمان و فرآیند ترسیم شده توسط معمار سازمان چیست؟
نگاه معمار سازمان نگاهی جامع ،کل نگر یا HOLISM میباشدو ابزار مربوطه نیز در همین حد توانایی دارد.
نگاه مهندس سازمان نگاهی جزء نگر REDUCTIONISM میباشد.ابزار BPMN نیز همین قابلیت را دارد.
سوال:
تفاوت نگاه به CRM بعنوان یک ابزار با یک سیستم در چیست؟
این تفاوت در تصویر زیر نمایش داده شده است.